۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۲۰:۵۵

معاون تبلیغات اسلامی گلستان مطرح کرد

ضرورت تهیه پیوست فرهنگی و اسلامی در معماری و شهرسازی

ضرورت تهیه پیوست فرهنگی و اسلامی در معماری و شهرسازی

گرگان- معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: اولین گام برای استفاده از معماری اسلامی ایرانی، شناخت ویژگی های فرهنگی منطقه است که پایگاه های فرهنگی می تواند در این زمینه کمک کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا دیلمی عصر یکشنبه در سرکشی از پایگاه فرهنگی اجتماعی مجتمع زیتون گرگان اظهارکرد: یکی از اقدامات نظام اسلامی در راستای عدالت اجتماعی و امید بخشی به قشر جوان، ایجاد و راه‌ اندازی واحدهای مسکن در شهرهای مختلف است.

وی افزود: در کنار خدمات بی نظیر  قابل تحسین، متاسفانه در برخی از پروژه های عمرانی و اقتصادی به پیوست های فرهنگی، کم توجهی شده که انبوه سازی مسکن، یکی از این مقوله ها است که باید در ساخت و سازهای جدید، اهتمام و توجه بیشتری از سوی متولیان امر در این خصوص صورت پذیرد.

دیلمی گفت: توجه به مولفه های تربیتی و اخلاقی با محوریت تحکیم بنیان خانواده یکی از محوری ترین مباحث در راستای جامعه سازی پردازی به ویژه در شهرک های تازه، دارا بدون پیوست فرهنگی هوشمندانه و پیش بینی ساخت فضاهای آموزشی و دینی است که با وجود تراکم جمعیت بالا، علاوه بر معماری اسلامی، در قامت ایجاد زیرساخت های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به آن باید توجه جدی شود. 

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان ادامه داد: نهادهای انقلابی در حوزه راهبری زیست بومی فرهنگی و تحقق نظام واره امام و امت، تلاش می کند با ایجاد پایگاه های فرهنگی، تا حد امکان، در راستای تعالی مبانی اعتقادی و بصیرتی، در کنار مردم این مناطق باشد.

وی افزود: قطعا برای تحقق تمدن سازی نوین اسلامی و  بسط و توسعه و راهبری هوشمندانه فرهنگی، اخلاقی و معنوی، در همه محلات به دنبال فعال سازی امام محله و از جمله مسکن مهر هستیم.

دیلمی گفت: مبحث زیرساخت آموزشی، معرفتی، بصیرتی و فرهنگی از اولویت هایی است که باید در تولید و راه اندازی مجتمع ها و ساختمان های پرتراکم و شهرهای جدید تاسیس به آن توجه شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان افزود: ساخت و ساز و تراکم مسکن از لحاظ جغرافیایی و زیست‌ محیطی، چگونگی طراحی و ساخت واحدهای مسکونی، سیمای عمومی شهر و از همه مهم تر، جمعیت‌ شناسی منطقه از جمله شاخص های مهمی بوده که در مسکن سازی انبوه و برخی مجتمع ها چندان به آن ها توجه نشده است.

وی گفت: به عبارتی اولین گام برای استفاده از معماری اسلامی ایرانی، شناخت ویژگی های فرهنگی منطقه است طرح پایگاه های فرهنگی و اجتماعی به دنبال، ایجاد پیوست دینی و معرفتی و گفتمان سازی مولفه های اسلامی است.

 دیلمی بیان کرد: در توسعه ی شهری باید به حوزه های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و مذهبی در صدر مباحث توجه شود زیرا تعالی جامعه، محصول  کار تربیتی، بصیرتی و معرفتی در حوزه  فرهنگی و آموزشی است.

گفتنی است طرح جامع تحول اجتماعی مسجد محور با هدف جامعه پردازی و ایجاد ساختار مستحکم امت و امامت در مسکن مهر و محلات کم برخوردار در حال اجرا و پیگیری است.

کد خبر 5072301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha